Vi hjelper deg med bedriftsvekst

Sparebank 68° Nord hjelper deg med bedriftsvekst

Vekst spiller en vesentlig rolle i en bedrifts suksess. Hvis du er en bedriftseier som søker etter muligheter for vekst, kan vi i Sparebank 68° Nord være en nyttig samtale- og samarbeidspartner i prosessen. Videre har vi et spesielt aspekt ved vår bank som skiller oss fra de største bankene.

Avdelingen for Bedriftsmarked i Sparebank 68° Nord

Hvorfor ønsker du vekst?

Et av de første spørsmålene du bør stille deg, er hvorfor du ønsker vekst. Vi i Sparebank 68° Nord ser mange bedrifter som presterer godt og oppnår gode resultater, og derfor ønsker å øke inntjeningen. Som bank ønsker vi å være en god samtalepartner og stille de relevante spørsmålene.

– Når en eksisterende eller potensiell kunde kommer til oss er et utgangspunkt en oppstartsamtale med kunden, sier Frank Kulseng, leder for bedriftsmarked i Sparebank 68° Nord.

– Hovedsakelig dreier det seg om å identifisere kundens behov. I denne prosessen er vårt ansvar å bistå kunden med å ta velinformerte valg. I vårt geografiske område har vi et mangfoldig bedriftsmarked. For eksempel finnes det flere fiskeribedrifter i Vesterålen enn i Ofoten. Derfor har vi kunnskap om ulike typer bedrifter. Når det gjelder vekst, har vi betydelig erfaring på dette området, noe som gjør at vi kan veilede og diskutere de mulige utfordringene dere kan møte.

Vekst har kostnader

Investeringer i vekst for en bedrift involverer ofte økonomiske utgifter. For eksempel kan det være nødvendig å ansette og trene nye medarbeidere for å håndtere økt etterspørsel. Dette betyr at det må brukes penger på rekruttering, lønn og opplæring for å sikre at de nyansatte kan utføre jobben sin. I tillegg kan det være behov for oppgraderinger eller utskifting av utstyr og teknologi for å støtte økt produksjon eller forbedre arbeidsprosessene.

– Det er ekstremt viktig å ha gode styringsmodeller i denne prosessen. Hvilke organisatoriske endringer vil det medføre? Hva bør bedriften være forberedt på? Hvis du ikke er forsiktig, kan det oppstå kommunikasjonsbrister mellom daglig leder og resten av bedriften. Dette er noe vi som bank kan diskutere med daglig leder, for eksempel om man skal vurdere ansettelse av mellomledere, sier Kulseng.

Vi ser også ofte at kapitalbinding undervurderes. Her kommer styringsmodellene inn igjen, da det er viktig å få oversikt over bedriftens faktiske inntjening. Vi har gode løsninger for dette. Det handler om å etablere en finansieringsstruktur som fungerer. Har du riktig finansiering i forhold til egenkapitalen? Da kan vi vurdere hvordan vi kan løse dette både på kort og lang sikt.

Alle disse aspektene er noe vi hjelper deg som kunde med. Som samtale- og sparringspartner er det viktig for oss å gi deg riktig grunnlag og ha kontroll over all informasjon, slik at du kan ta de riktige beslutningene.

Oppsummert kan vi bistå bedrifter i alle faser, men spesielt i vekstfaser er dialog med oss viktig. Kom til banken og få hjelp - la oss kartlegge dine behov og deretter hjelpe deg med å ta de riktige valgene.

Harstad: Bedriftsrådgiver Thomas Linaker Svendsen (t.v.) og Tor Håkon Andreassen (t.h.), sammen med Forsikringsrådgiver Bedrift og Landbruk John Magne Vesterheim.

Vi kan tilby det samme som de større bankene

Det er ofte ønskelig for bedrifter å ha alle banktjenestene sine samlet på ett sted. Kulseng understreker at Sparebank 68° Nord har de samme produktene og mulighetene som de større bankene:

– Vi har de samme produktene som de større bankene. Vi kan selvsagt tilby lån eller kreditt, og i tillegg har vi en samarbeidspartner, Brage Finans, som gjør det mulig for oss å tilby konkurransedyktig leasing. Gjennom vår partner, Frende Forsikring, kan vi også tilby gode forsikringsprodukter, både skade- og personforsikring. Gjennom samarbeidet med Nordea Liv kan vi tilby pensjonsløsninger for alle typer selskap. Med andre ord, vi har alle produktene en bedrift har behov for.

Bedriftene får egen personlig rådgiver

Et ess vi i Sparebank 68° Nord. har i ermet, som ikke mange av de største bankene kan stille opp med, er at vi kan gi våre bedriftskunder en helt egen personlig kontakt i banken.

– Alle våre kunder har en dedikert kundeansvarlig som er tilgjengelig for dem. Disse rådgiverne imøtekommer alle behov og har totalansvar for deg som kunde. De svarer på
telefonen, enten det er lørdag eller søndag. Her får kunden et direktenummer til sin faktiske rådgiver. Ikke til et sentralbord eller en chatbot. Disse vil være din faste samtalepartner og rådgiver.

Ofoten: Bedriftsrådgiver Truls Ekhorn Holmgren

Ta kontakt tidligere enn du tror

Det kan være lurt å ta kontakt med banken tidligere enn du kanskje tror. Å involvere banken på et tidlig stadium kan være avgjørende for hvordan vekstprosessen for din bedrift utvikler seg. Selv om tanken om vekst kanskje bare er en vag idé eller noe du ønsker å utforske, kan det være fornuftig å ta kontakt med banken. Vi har dedikerte rådgivere som arbeider med slike spørsmål daglig og kan gi deg råd om hvilket neste steg du bør ta.

En siste kommentar fra Kulseng er at gjennomføringsevnen til personen som står bak veksten er avgjørende. Vi som jobber med dette daglig, har erfart at vekstprosesser ofte tar lengre tid enn forventet. Selv om prognosene indikerer at det bare skal ta ett år, kan det ta tre til fem år å oppnå den ønskede veksten.

– Det handler om å ta det med ro og skynde seg sakte slike prosesser, avslutter Kulseng.