Svindelforsøk på telefon

Falske telefonoppringninger er en mye brukt metode i telefonsvindel. Målet til svindlerne er å få deg til å oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende slik at de kan stjelepengene dine. Se hvordan svindel på telefon foregår og hvordan du kan unngå å bli lurt.

Svindelposter, falske tilbud, investeringssvindel, kjærlighetssvindel, utpressing og hacket profil.

Falske oppringinger fra banken og andre aktører, Olga-svindel, Microsoft-svindel og investeringssvindel.
Falske e-poster fra banken og andre aktører, Real-time phising, investeringssvindel, falsk kundeservice og kjærlighetssvindel.
Falske meldinger fra banken din, SmiShing, falsk kundeservice og investeringssvindel.

Slik kan du unngå å bli lurt

  • Er du usikker på om samtalen er fra en reell leverandør, så noter navn, sjekk telefonnummer på for eksempel leverandørens nettside eller 1881.no, og ring tilbake via leverandørens offisielle nummer.
  • Ikke installer programvare basert på instrukser i slike telefonsamtaler.
  • Ikke oppgi personinformasjon inkludert koder og passord på telefon, uansett hvem som spør. Husk at banker og seriøse aktører aldri vil spørre om dette.
  • Ikke besøk nettsider basert på informasjon gitt over telefon.

Husk!

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Kontakt oss

Kontakt oss her, eller finn en rådgiver ved ditt kontor: