Svindel på sosiale medier

De er manipulative, sofistikerte og spiller på følelser og tillit. Svindlere i sosiale medier forsøker i økende grad å stjele både identiteten og pengene dine. I et stadig mer digitalt samfunn er det viktig å væreoppmerksom på hvem du kommuniserer med, hva du deler og hva du gir fra deg av informasjon. Se eksempler på svindel i sosiale medier og få tips til hvordan du kan unngå å bli lurt på nett.

Svindelposter, falske tilbud, investeringssvindel, kjærlighetssvindel, utpressing og hacket profil.

Falske oppringinger fra banken og andre aktører, Olga-svindel, Microsoft-svindel og investeringssvindel.
Falske e-poster fra banken og andre aktører, Real-time phising, investeringssvindel, falsk kundeservice og kjærlighetssvindel.
Falske meldinger fra banken din, SmiShing, falsk kundeservice og investeringssvindel.

Slik kan du unngå å bli lurt

Ikke klikk og del
Svindelposter sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier. Om du klikker på en svindelpost, er sjansen stor for at du sprer lenken videre fra din egen profil.

I de fleste tilfellene er det faktisk brukerne selv som deler svindlernes elementer videre. Dette kan være i form av gøyale videoer, falske tilbud eller tilsynelatende private beskjeder. Ofte lokkes du med et bilde av et populært produkt og muligheten for å vinne produktet ved å like bildet og dele videre til venner.
Ikke la deg lure av falske tilbud
Mange svindelsider benytter seg av forskjellige former for falske tilbud. Her fristes det med gavekort og andre premier for å bli med på falske eventer eller i falske grupper. For å bli medlem i gruppen må du gjerne taste inn personlig informasjon (noe du aldri bør gjøre), eller å sende SMS til betalingstjenester.

I disse svindlene pleier svindlerne ofte å misbruke kjendiser eller merkevaren til store, kjente aktører som vi stoler på. De ekte aktørene vil aldri opptre på denne måten.
Svindlerne er manipulative og bruker spor du legger igjen i profilene dine på sosiale medier. På den måten kan du bli utsatt for svindel med "lokal touch", som virker mer troverdig.
Ikke last ned apper ukritisk
Det finnes mange falske apper. Disse appene fremstår som nyttige, artige eller spennende og er ofte laget til bruk i sosiale medier. Appene er laget kun for å stjele personlige detaljer eller kortinformasjon fra de som tar tjenesten i bruk.
Ikke del private bilder og videoer
Husk at fremmede og kriminelle kan få tilgang til bilder og videoer du deler, selv i lukkede grupper og i private meldinger. Om du er uheldig kan bildene og videoene komme i feil hender, og du kan presses for penger for at bilder eller videoer ikke skal spres videre, fra for eksempel SnapChat.
Bruk passord! Unngå hacket profil

Det å få profilen sin hacket betyr at noen andre har logget inn på profilen din. I noen tilfeller skjer det også at svindleren lager en falsk konto i ditt navn, og opptrer som deg.

Hvis du tror kontoen din har blitt hacket, eller overtatt av noen andre, må du endre passordet ditt umiddelbart og kontakte selskapet for hjelp. 

Du finner også mye nyttig informasjon på slettmeg.no

Skru på totrinnsbekreftelse

Totrinnsbekreftelse gjør kontoen din sikrere fordi det gjør det vanskeligere for andre å logge inn på din konto, selv om de vet passordet ditt. Eksempel på totrinnsbekreftelse er når du logger inn i nettbanken med BankID, hvor du må inn med en engangskode fra kodebrikke eller mobil, i tillegg til passordet ditt. 

Stopp - tenk deg om!

  • Tenk deg om en ekstra gang før du trykker «liker» eller deler videre noe som virker for godt til å være sant!
  • Gjør kontoene dine sikrere med totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord på e-post, WhatsApp, TikTok, SnapChat, Facebook, Instagram og resten av profilene dine regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.
  • Har du behov for å rydde opp i profilene dine? Kontakt slettmeg.no for hjelp!

 

Husk!

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Kontakt oss

Kontakt oss her, eller finn en rådgiver ved ditt kontor: